Pagina's

zaterdag 4 april 2015

Op de wind heb je geen invloed, wel op hoe je de zeilen zet


Waar gaat de wind en hoe leer je zeilen op de wind die nu waait?
Je hebt er gelukkig een heel leven voor om dit te leren.
Regelmatig hoor ik mensen zeggen: 'Het verleden moet je het verleden laten. Het kost alleen maar energie om in het verleden te blijven hangen, in het verleden te blijven wroeten. Het nu is het nu.'

Ik weet het niet hoor. Hoe makkelijk is het om niet na te denken over het verleden of de dag van gister of over hoe het ook morgen zou kunnen?

Wanneer we nu elke keer als er iets gebeurd, onze gedachten er over laten gaan, bedenken hoe we het de volgende keer anders of soms ook beter kunnen doen en we doen het de volgende keer ook beter, dan zeg ik tja..... laat het verleden dan rusten. Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. Je kunt niets uitgummen, we gaan verder daar waar we gebleven zijn. Opgenomen door de wind, gaan we onze weg. Maar stellen we onze zeilen niet bij, blijven we dan niet regelmatig dezelfde fouten maken?

Zelfs als we onze zeilen (of was het onze zielen?) regelmatig bijstellen op de wind, dan nog blijven er fouten gemaakt worden. Ons best doen, terugkijken en leren, verder gaan met morgen in ons vizier en natuurlijk zoveel mogelijk de wind in onze zeilen laten blazen. Niet te snel, de tijd gaat als snel genoeg, maar net snel genoeg om het nieuwe wat langs komst vast te pakken, uit te werken, te leren en te genieten. Ook als dit samen gaat met een niet zo handig gekozen handeling, blijf je ogen openhouden voor oplossingen, niet bij de pakken neerzitten, weer op zoek naar de wind en de zeilen bijstellen.


Goed kunnen zeilen is evengoed toch hard werken? Ik weet het niet goed, ben wel een zee- en waterkind, maar heb nog maar weinig gezeild in mijn leven. Wat ik er van weet is toch vooruit kijken, anticiperen, lichamelijk zware arbeid verrichten om vooral die zeilen goed in de wind te krijgen. Er is iemand nodig die richting geeft. Je hebt een kapiteit nodig of je bent je eigen kapitein. Een doel hebben om naar toe te varen is wat mij betreft toch essentieel.

 Zingeving in het leven brengen, de wind in de zeilen krijgen en koers houden.  

Wat een prachtig metafoor om verder uit te werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten