Pagina's

zaterdag 12 februari 2011

Vertrouwen hebben!


Nou, spannend hoor. Heb net bijna alle emailadressen die in mijn bestand staan een bericht gestuurd wat betreft het promoten van mijn werk en mijn nieuwe website. Natuurlijk allemaal ego! hahahah. Dat begrijp ik ook wel. De honger naar aandacht of zakelijke bezig zijn? Of gewoon leuk, enthousiast en gezellig? Je kunt het op vele manieren be- en veroordelen. Het mag allemaal. Wat mij betreft durf ik nu te geloven dat ik werkelijk een talent heb en ik ben er trots op. Het lijkt mij leuk om met het tekenen en schilderen wat extra brood op de plank te verdienen. Je talenten gebruiken om de mensen te bedienen, om de wereld hier en daar wat mooier te maken, is een nobel streven. Mag je daar eigenlijk wel geld voor vragen? Ze zeggen toch dat dit wel mag. Het wordt toch ook veel gedaan? uhum. Ik doe mijn best en accepteer het feit dat 'ontvangen' in een goede balans mag staan met 'geven'. Maar in de praktijk haal ik nog wel eens wat door elkaar. Je mag dus geld vragen voor het product schilderij, maar zijn de resulaten wel goed genoeg om ook werkelijk mijn schilderswerk te verkopen? Blijven mensen het wel mooi vinden? Wat als ze naar een paar weken denken 'nou lekker weggegooit geld'? Ja, daar voel ik me dan verantwoordelijk voor. Alhoewel ik ook goed begrijp dat die verantwoordelijkheid ophoud zodra de acceptatie en transactie een feit is. Het is toch net als met ieder ander cadeau of paar schoenen. Op een gegeven moment ben je er op uit gekeken en kan het weg. Maar ja.....! Een deel van mijn ziel zit in elk schilderij dus je kunt bijna zeggen dat je met elke verkoop een stukje van jezelf verkoopt en als ik me dan bedenk dat het weggedaan wordt, voelt het alsof ze mij wegdoen. Nee, dat is dan natuurlijk niet zo.. ahhahahah... maar evengoed. Het voelt wel zo. Zo complex zit ik dan wel in elkaar of is het iets menselijks of heeft het te maken met mijn opvoeding? Wat maakt het uit. Uiteindelijk, zo heb ik al een keer eerder geschreven, gaat het erom dat ik lekker ga schilderen en tekenen en dit blijf doen. Mocht het de bedoeling zijn, dan zal het vanzelf wel gaan rollen. 'Heb vertrouwen ' is mij eens gezegd. En dat is nou precies wat ik ga hebben. Vertrouwen in de toekomst. Go with the flow. Werken met en in liefde. Dat kan allemaal niet verkeerd zijn.                                     ....................trouwens, meer dan de helft van al mijn 'familie, vrienden en kennissen hebben een nieuw email adres of zo. hahahaha. Het bericht is daar in ieder geval niet aangekomen. Zo zie ik maar weer. Werken via mijn ego is gewoon niet de weg!

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie nieuwe website heb je gemaakt en een eigen blog. Het kan niet op!
    Ik vind vooral de vier seizoenen die je gemaakt heb in een cirkel erg mooi. Kom ik misschien nog wel een keer op terug.
    En mocht je erg beroemd worden, dan heb ik al drie 'Majuku's'in mijn bezit (kalender en twee privé-tekeningen) en ben ik direct 'vermogend'. Maar daar gaat het allemaal niet om Maaike.
    Jij moet genieten van het maken en ik geniet van het moois dat je hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het bijzondere van ieder creatief werk is dat de bedenker en maker inderdaad "iets" van zichzelf in dat werk legt - maar het is nooit vervreemdbaar (vandaar ook auteursrecht) en het persoonlijke dat in het werk lijkt te zijn gelegd wordt dan ook mniet verkocht. Leuke gedachte tyoch? Je verkoopt niks van jezelf anders dan "de uitwerking" van je creativiteit. Interessant blog artikel voor iedereen die creatief werk levert. Heel herkenbaar. Groeten van Huib

    BeantwoordenVerwijderen