Pagina's

donderdag 17 februari 2011

Genoeg zelfvertrouwen?

Voortbordurend op mijn vorige schrijven, kom ik op het onderwerp zelfvertrouwen. 'Heb vertrouwen' gaat vooral over het erop vertrouwen dat alles loopt zoals het moet lopen. Er wordt voor mij gezorgd. Het onderwerp zelfvertrouwen gaat voornamelijk over die stemmetjes in mijn hoofd die mij onderuit halen, vooral ten aanzien van mijn kunnen en vriendschappen. Al weken moet ik mijzelf moed inpraten om een goede foto te gaan maken van de tweeluik. Maar ik durfde het niet aan. Bang voor de confrontatie. Stel dat ze het niet meer mooi vinden? Vandaag werd ik hierbij geholpen. Ik werd gevraagd om even te helpen en zie daar de hele huiskamer zag er geweldig uit. Het roze uit het schilderij kwam terug in kussentjes op de bank en het kleed op de vloer. Ik vond het geweldig. Ook Rowan sprak haar verbazing uit. Het gaat hier niet om schouderklopjes of valse bescheidenheid. Maar essentieel over het vertrouwen in mijzelf en mijn werkstukken. Over het feit dat ik het werk moet loslaten. Als ik tevreden ben over het resultaat is dat goed genoeg. Als mensen het werkstuk van mij overnemen dan nemen zij de verantwoording tevens over en zullen zij zorg hebben voor wat er verder met het schilderij gebeurd. Ik zie dat wel, nu nog even voelen. Werkelijk dit inzicht krijgen en er naar leven. Niet steeds die bevestiging hoeven te krijgen. Mijn eigen bevestiging is goed genoeg. Mijn energie steken in nu, het heden. Wat ga ik nu maken? Wat wordt het volgende werkstuk?

Ik heb gesproken over een nieuw werk van Bouguereau. Maar wellicht staan er wat werkstukken op verzoek aan tekomen en ik ben ook nog niet langs de winkel geweest voor een paneel. Morgen is alweer schilderles, dus heb ik wat anders uitgekozen. Mijn ijsvogel begint al aardig op te schieten en ik denk dat ik met potlood een volgende ijsvogel ga maken. Dan heb ik een soort tweeluik, dat ik heb geloof ik al eerder geschreven. Wat ik ook nog graag wil is kikkers schilderen. Van die kleine gekleurde springers. Ik wil namelijk nog leren goed met eitempera te werken. Dat is verf op basis van eigeel ipv olie. Vooral kleurrijke werken kun je met eitempera goed onderschilderen. Dat is ook even iets luchtigs tussen de portretten door en kan ik oefenen met dat eitempera. Het is namelijk een ander gebruik van de kwast dan wanneer je met olieverf schilderd. Die Bouguereau gaat ook nog eens gebeuren. Trouwens ik kan helemaal geen kwalitatief goede afdruk vinden op internet. Eerst maar eens zoeken en dan een paneel bestellen. Onderstussen doe ik gewoon twee van die kikkers op vierkante panelen denk ik. Heb ik bij Alex zien liggen.
Yeb, daar heb ik zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten