Pagina's

zaterdag 26 februari 2011

Pa is af!

 De papa van Henry is af.
Ik heb er aan gedacht om ook twee andere stadia te fotograferen.
Volgende keer zal ik ze alle vijf doen, dat is nog leuker.

Je kiest eerst een foto.

Dan neem je de grote lijnen over en deze zet je op het paneel.

Daarna ga je alle details met potlood er in zetten.
 Dat betekent vooral de contrasten en zoveel mogelijk (belangrijke) schaduwen.
Dan ga je alle gezichtsonderdelen in sepia (bruine) kleuren invullen.
Ogen, achtergrond en kleding doen hier niet aan mee.
Daarna ga je wit-hogen. Dat lijkt op een soort kleien. Met verschillende
witten ga je de witte gedeeltes nog witter maken en alle donkere gedeeltes
worden afgezwakt.
In dit stadium kun je ook achtergrond en kleding gaan neerzetten.

Dan mag het 'uiteindelijke' werk beginnen. De ogen mogen er in gezet worden en
vervolgens ga je aan de gang met huid en haren. De bril komt dan
op het laatste moment. Vervolgens nog, in dit geval zeker, drie lagen.
Je gaat net zolang door tot dat je vindt dat het portret af is.

En dat wordt steeds moeilijker, want hoe meer het zijn eindfase nadert hoe meer
details je neer wilt zetten. Tot op de kleinste vlekjes en lijntjes. Op een gegeven
moment is het klaar. Je moet jezelf dan stoppen.
En wat vinden jullie er van? Zo als foto en in het klein is het prima gelukt.
Dat vind ik ook.
Maar in het echt zie ik toch nog genoeg wat mij niet zint hoor... ahahahhahah!!!
Jajaja, daar ben ik goed in, mijn eigen werk ondergraven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten