Pagina's

zondag 16 maart 2014

De creatiespiraal en de Cosmos

Alweer heel wat jaren geleden was ik volop bezig met mijn HBO studie Culturele Maatschappelijke Vorming. Ergens in deze periode werd ons het boek van Marinus Knoope, De creatiespiraal voorgesteld. Ik vond het toen al een heel inspirerend boek. Nu, tien jaar later, moet ik toch eerlijk bekennen dat ik mijzelf niet in positieve zin volgens deze reatiespiraal heb ontwikkeld. Hoe is dat toch mogelijk? Je leest een theorie en ziet het licht. Blijkt tien jaar later dat andere invloeden veel sterker zijn geweest dan die ene positieve. Helaas werkt die spiraal dus ook negatief en waarom neigen we als mens toch meer naar het negatieve ( even ieder mens over 1 kam scherend) dan naar het positieve?

Ik ben ondertussen aangekomen op bladzijde 120 van het boek. Opeens lijkt het mij dat ik het boek niet helemaal heb uitgelezen de vorige keer. Dan begrijp je letterlijk en figuurlijk waar het in mijn spiraal toch niet helemaal positief heeft ontwikkeld. Ik heb het hele theoretische deel niet gelezen of wel gelezen maar nooit meegenomen in mijn ontwikkeling. Het voelt alsof dit ook klopt. In theorie dacht, let op het woord 'dacht', ik het wel te weten, maar (let ook op het woord maar - alles voor het woord 'maar' berust eigenlijk op een onwaarheid) het lukte mij niet de theorie in de praktijk te brengen, al mijn ideeën om te zetten in resultaten.

Je kunt nog zoveel informatie en goede raad aangeboden krijgen, in de praktijk blijkt dat je er pas mee aan de gang kunt wanneer de tijd er rijp voor is. Het lijkt mij dat je dan ook als kind  met deze theorie moet beginnen wil het automatiseren en wil je je leven ten volle leven.

Ik ga er van uit dat dit voor ieder mens geldt en reageer alsjeblieft op de inhoud van deze blog als je een andere mening hierover hebt. Prikkel mijn en andermans gedachtes hierover. 

Het boek van Marinus is echt de moeite waard. Veel vragen worden beantwoord. Het mysterie van het universum lijkt mij bijna onthuld en dat meen ik oprecht.

Kijk ook vooral op zondag naar 'Cosmos: a spacetime odessey' op national geographic. Het mysterie van het universum wordt in dit programma van een heel andere kant belicht. De mens weet met de kennis van dit programma weer waar het vandaan komt en samen met de intellectuele wijsheid van Marinus moet het een keer goed komen.

Ik stel voor dat deze twee onderwerpen als vaste thema's binnen het onderwijs worden opgenomen. Bij de jeugd zul je toch moeten beginnen wil je resultaat willen behalen met betrekking tot deze positieve hervormingen en het redden van de Aarde. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten